Fantastic Frank

Det slog mig att jag inte skrivit om det roligaste som händer i mäklarsverige just nu. Har du träffat Fantastic Frank än?

Med bilder som mer påminner om de man hittar i inredningsmagasin, en ytterst medveten och enträgen digital strategi, en suverän egen blogg och facebooknärvaro driver Fantastic Frank ett lika självklart som genialt recept att presentera sina objekt i form av berättelser i skickligt producerade bilder. Det är piggt, snyggt och krispigt och är förhoppningsvis en av flera kommande spikar i kistan för den fullkomligt hjärndöda mäklarprosan och de själlösa bilderna som hemnet och booli flödas över av.

Varför är det så smart då? Jo. Att sälja bostäder idag är ett konverteringsmaskineri. Hemnet och de andra maknadsplatserna står för grundvolymen. x antal exponeringar ger y antal personer på visningen och som i sin tur ger z antal budgivare. Ju fler budgivare, desto aggressivare budgivning. Det är dessutom en konkurrens om dessa budgivare varje vecka. Det gäller således att lägga vantarna på de budgivarna så de bjuder på just ditt objekt istället för din konkurrents.

Hemnet är störst men de har även 100% penetration. De levererar alltså i stort lika mycket trafik till alla objekt. Det är alltså inte en konkurrensfördel att finnas på boportalerna, det är en grundförutsättning. Utväxlingen sitter istället i hur väl man bygger trafik utanför Hemnet. Det Fantastic Frank gör så bra är att de levererar ett värde till sina läsare i form av material bestående av inspiration mixat med sina egna objekt som är så pass relevant och intressant att spridas av intredningsbloggare, tidningar och andra ambassadörer i deras nätverk. Ringarna på vattnet kring Fantastic Franks utspel sprider sig på det sättet betydligt mer än sina konkurrenters. Grundvolymen i konverteringsmaskineriet blir högre och förutsättningarna således bättre.

Man kan alltid argumentera för att kvaliteten på de läsare man når är låg i den meningen att de inte är sannolika att bli budgivare. Å andra sidan, att bygga volym är alltid viktigare än relevansen i detta skede. Vad man sen gör med den volymen är en helt annan sak.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s