Världens bästa säljmail

Varje dag kontaktar säljare mig. Kall försäljning. Säljare som har som uppgift att på en enda kontakt mail eller telefon få mig tillräckligt nyfiken för att ta nästa steg i deras säljtrappa. För er som känner mig vet ni att jag har en favorithatis i just hur lite förarbete dessa säljare gör. I 9 fall av 10 har säljaren inte ens tagit sig tid att titta på vår hemsida. Det är inte bara ett ineffektivt sätt att sälja. Det är ett ypperligt sätt att bränna sin marknad. Dessutom är det respektlöst mot mig som potentiell kund att ta min tid i anspråk. Det är synd för bra försäljning skall löna sig. Jag tror att väldigt väldigt många ser sälj som någonting fult, inklusive de som för det mesta gör kallförsäljningarna.

I bakgrund av detta blir det kul när man får ett mail av någon som tar säljkonsten på allvar och hanterar den fullt ut. Nedan är ett mail citerat som jag fick i förrgår. Läs och njut.

Subject: TMG Sthlm – Komplett kommunikationspartner

Hej Martin,

Hoppas du mår alldeles utmärkt idag.

Jag kontaktar dig eftersom jag är nyfiken på hur ni löser er kommunikation med dem som köpt, eller står i begrepp att köpa, bostad av er. När jag tecknade mig på en bostad från Veidekke (karlsbodavägen 40, Bromma) så fick jag väldigt bra information från er.

Anledningen till att jag kontaktar dig är att vi på TMG Sthlm kan erbjuda webbaserade tjänster som kan väsentligt kan underlätta informationsprocessen. Dels kan vi erbjuda verktyg där man enkelt skapar dokument via förutbestämda mallar, dels kan vi erbjuda automatiserad händelsestyrd kommunikation, där mottagaren kan kontaktas via e-post, sms eller en traditionell trycksak.

Vi har även andra tjänster som syftar till att både spara pengar, speciellt reklambyråkostnader, och tid. Att skapa, beställa, lagerhålla samt distribuera affärstrycksaker, broschyrer samt skyltar och expomaterial.

Vi har en maskinpark som klarar allt från visitkort till de största fasadveporna man kan tänka sig. Vår strävan är att tillfredsställa våra kunder totala behov av grafiska produkter och tjänster.

Läste även att du söker en reklambyrå. TMG Sthlm är en fusion mellan 08 Tryck och Jernströms offset, där 08 Tryck har stått för flexibilitet och leveranssäkerhet, och Jernströms för produktioner med hög kvalitet.
Jernströms är av de övriga tryckbranschen erkända som de man vänder sig till om högsta kvalitet eftersträvas. Fotografer, konstnärer, gallerister och de bästa reklambyråerna söker sig därför till dem (oss). Om du inte är nöjd med vad du hittat så ber jag dem (de som verkade på Jernströms) gärna att ”skaka” fram några intressant byråer åt dig.

Om du inte är rätt person att prata med när det gäller era kommunikationslösningar, ber jag dig vänligen information om vem som är det. Men om du är rätt person så skulle vilja förutsättningslöst vilja träffa dig för att se hur ni ”jobbar” med er kommunikation idag, och hur vilka behov ni har i framtiden.

Hoppas vi kan höras framöver.

Ha det bra så länge.

(P.S Läste även att du gillar träbåtar. Bifogar därför en bild på min Petterssonbåt från 1934, finns att beskåda på Karlsbodavägen 40, Bromma tills på lördag då hon skall vila över vintern)

De bästa hälsningar

Saiki Petridis, Säljare
+46 (0)8-519 152 22

TMG Sthlm
Box 11922, 161 11 Bromma
Besök: Johannesfredsvägen 15, Bromma
+46 (0)8-519 152 00 (vxl)
+46 (0)8-519 152 28 (fax)
Mob 076-118 18 01
http://www.tmgsthlm.se

TMG Sthlm – den nya tryckfriheten

12 thoughts on “Världens bästa säljmail”

  1. Snyggt exempel! Om man vill lyckas med sälj ska man alltid, alltid, visa hur man kan hjälpa den potentiella kunden, och gärna även med en personlig touch, som ovan.

    Tack för denna!

  2. Lysande.

    Man ska _alltid_ läsa på om kunden. Ett av våra bilföretags marknadsavdelning blev ständigt uppvaktad av reklambyråer som hade det ena konceptet efter det andra att visa upp.

    Marknadschefen avbröt med frågan, hur många bilar säljs det i Sverige i samma klass som våra produkter?

    Knäpptyst.

  3. åh, vad glad man blir. Kul att du lyfter upp honom här, sånt här ska belönas. De som ringer och säger ”Tjaaa Annika Birgitta” kan man samtidigt döda.

  4. Jag är så innerligt trött på att sälj ses som någonting nödvändigt fult av i stort sett alla. Man sätter ingen stolthet i övningen och man raljerar lätt över unga i killar dressmankostymer och jihdefrisyrer.

    Det reflerkteras på vilka man rekryterar till säljare, hur det genomförs och inte minst på erbjudandet.

    Bra sälj är svårt, det är en kost och det skall prioriteras på ett helt annat sätt än det görs nu.
    Dåligt sälj kan lika gärna gå hem och hitta på någonting annat.

  5. Helt underbart! Det här är på en helt annan skala än vad jag är van vid. Min top-of-mind säljare är just Dressman/Jihde-killar. Sånt här sälj VILL man ju få; Engagemang + Relevans + Personligt.

  6. Faktiskt så bra och också bra att du lyfter fram hur man ”bör” göra, jag sitter själv på en organisation starkt säljpräglad, tror dock våra damer och herrar är goda exempel.

  7. Igår ringde någon från KP konsult och frågade om jag var ”Direktör” för mitt företag?
    – Öh, haha, vi har inga direktörer på Brikolör, sa jag.
    – OK, får jag fråga, vad gör NI på företaget?
    – Va? Hur menar du?
    – Vad har företaget för verksamhet?
    – Vi producerar möbler. (kolla brikolor.com, jag är med och äger en liten möbelproducent)
    – Som företagare har du flera nya feromoner, känner du till det?
    – Ferom… ?
    – Jag menar Förr-måner.
    – Du, jag tror inte att jag är intresserad. Du kanske ska ringa nästa i listan.
    – Åh… jaha. Ok. (ledsen kallsäljare)

    Brevet du fick är guld. Och ligger helt i linje med min nya policy att hylla den som gör bra dubbelt så ofta som jag kritiserar något.

    Blev det ett möte?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s